Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Ontwikkelingen

Modern en krachtig onderwijs

Onderwijs is voortdurend in beweging. Ons team is een ‘lerende organisatie’, gericht op ontwikkelingen. Leerkrachten leren zowel individueel en als team. Door continue in ontwikkeling te zijn, houden we het onderwijs modern en krachtig.

Schoolplan periode 2023-2027

Het team van de Groen van Prinstererschool werkt planmatig aan de doelen en verbeterplannen zoals deze zijn beschreven in het Schoolplan voor de jaren 2023-2027. Onze school heeft voor de periode 2023-2027 de volgende grote ontwikkel- en/of verbeterdoelen vastgesteld:

  • Pijler 1: 'Basisvaardigheden Rekenen Taal en Lezen op orde'.  Op onze school bieden we goed Taal- Lees- en Rekenonderwijs; de resultaten zijn passend bij onze leerlingen(populatie). Kunnen lezen en rekenen bepaalt in sterke mate het succes op school en in de latere loopbaan. Goed lesgeven door de juffen en meesters vergroot ieders kansen.
  • Pijler 2: 'Breed aanbod voor denkers en doeners'.  Op onze school prikkelen we de talenten van kinderen door middel van een breed aanbod voor Denkers en Doeners. Met wereldoriëntatie en in creatieve vakken zoals tekenen, handvaardigheid en techniek kunnen kinderen hun talenten tonen. 
  • Pijler 3: 'Kinderen begeleiden en onderwijzen tot actieve wereldburgers'.  Op onze school begeleiden/onderwijzen we de kinderen tot actieve, zelfstandige en waar nodig kritisch (na)denkende Wereldburgers. We leren kinderen met elkaar samenwerken in een democratische rechtsstaat en onderwijzen Burgerschap doelgericht en in samenhang aan.
  • Pijler 4: 'Gemotiveerde leerlingen, ouders en leerkrachten'.  Op onze school zien we gemotiveerde leerlingen, leerkrachten en ouders die Samen de School Maken. Leervormen zijn uitdagend en prikkelen de nieuwsgierigheid. Daarbij zijn leerlingen mede verantwoordelijk (eigenaar) van hun leerproces. Motivatie volgt vanuit plezier en succes (ervaren).

Welke ontwikkelingen zijn in het schooljaar 2025-2026 gepland?

De activiteiten of interventies die nodig worden geacht voor het ontwikkelen en behalen van de 4 grote ontwikkel- en verbeterdoelen beschrijven we elk jaar in het Schooljaarplan. In de kern staan in het Schooljaarplan 2024-2025 onderstaande activiteiten/interventies beschreven:

Welke ontwikkelingen zijn in het schooljaar 2025-2026gepland?

  • T.a.v. Pijler 1:

-  Plan van aanpak 'Verbetering onderwijsresultaten'. Het verbeterplan is gericht op verbetering van de onderwijsresultaten op het gebied van Rekenen, Taalverzorging en Lezen, waarbij eind groep 8 minimaal 90% het Fundamenteel niveau behaalt en voldoende kinderen uitstromen op het streefniveau (= signaleringswaarde Streefniveau, ongeveer 39%). Onderdelen van het plan:Beschrijven van het huidige aanbod en kwaliteit van:

  • Rekenen
  • Taal/Spelling/Woordenschat
  • Lezen
  • Sociaal Emotioneel Leren en Veiligheid
  • Didactisch handelen  

We maken bewust de keuze om alle ontwikkelingen in de afgelopen schooljaren in de vorm van scholingen en nieuw onderwijsaanbod te documenteren in Kwaliteitskaarten. Kern: 'Doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed?'
Vanuit de beschrijving van de huidige kwaliteit op de genoemde gebieden (allen Basisvaardigheden) komen we tot afstemming en borging en het (totaal) kwaliteitsdocument: 'Zo doen we dat op de Groen van Prinstererschool'. 

 

-  Scholings-/begeleidingsbijeenkomsten CEDIN 'Rekenen" In de groepen 3 t/m 8 zijn in de periode september - november 2025 een drietal bijeenkomsten vastgelegd onder begeleiding van een rekenspecialist van CEDIN. Doel: versterken van Rekenonderwijs met als doel om zoveel mogelijk kinderen versneld op minimaal Fundamenteel niveau te krijgen.

 

-  Implementatie van Digitale Geletterdheid op niveau stichting Viviani. In het schooljaar 2025-2026 is de focus gericht op de kennis en vaardigheden van de ICT-ers en leerkrachten. De activiteiten vanuit het beleidsplan 'Digitale geletterdheid' worden uitgevoerd, concreet: alle ICT-ers en leerkrachten maken 6 online trainingen. Teambreed wordt een scholing/inspiratiesessie 'Digitale geletterdheid' gevolgd.

 

  • T.a.v. Pijler 2:

-  Implementatie nieuwe Taalmethode STAAL, met daarin meer aandacht voor thematisch werken en toewerken naar creatieve eindproducten.

 

  • T.a.v. Pijler 3:

-  Borging, na aanpassingen vanuit het schooljaar 2024-2025, van het opgestelde beleidsplan 'Burgerschap'. Specifiek kijken naar de kwaliteit van het aanbod Burgerschap vanuit de methode KWINK. Daarbij de oriëntatie op de methode DUNK voor Burgerschapsonderwijs, ook van Kwintessens.

 

  • T.a.v. Pijler 4:

-  In het schooljaar 2025-2026 staan geen specifieke activiteiten/ interventies gepland. Ontwikkeling van Pijler 1 + Pijler 2 + Pijler 3 moet leiden tot meer motivatie. Ook zal er blijvend aandacht zijn voor Bewegend Leren en het geven van Buitenlessen.

 

Wilt u graag inzage in het volledige Schooljaarplan 2025-2026, dan kunt u hiervoor een afspraak maken met onze directeur Bert van der Leest 

 

Evaluatie Schooljaar 2024-2025

In het schooljaar 2024-2025 zijn onderstaande ontwikkelingen en actiepunten afgerond:

  • De Schoolbibliotheek is gerealiseerd; de uitleen van boeken levert een bijdrage aan leesstimulatie, leesplezier en op termijn betere leesopbrengsten (is de ambitie).
  • De leespreventieve methode BOUW is ingevoerd en geborgd.
  • Er is een nieuwe Taal- en Spellingmethode uitgeprobeerd en gekozen. M.i.v. 2025-2026 wordt gewerkt met STAAL2.
  • Vanuit het werken in ontwikkelgroepen (professionele leergemeenschappen), ingevoerd in 2024-2025, hebben leerkrachten meer eigenaarschap en betrokkenheid ervaren bij het verbeteren en ontwikkelen van onderwijskundige processen (kwaliteit).
  • Burgerschapsonderwijs maakt structureel en inhoudelijk deel uit van ons onderwijsaanbod.
  • De kennis opgedaan in de teamscholing 'Doelgerichte en effectieve rekeninstructie' wordt zichtbaar toegepast binnen de lessen in alle groepen.
  • Het oudertevredenheidsonderzoek laat op alle bevraagde onderdelen een betere score zien dan de landelijke benchmark. Het eindcijfer 8.1 stemt tot tevredenheid.  

 Wilt u graag inzage in het volledige Schooljaarverslag 2024-2025, dan kunt u hiervoor een afspraak maken met onze directeur Bert van der Leest