Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

De Basisondersteuning binnen ons samenwerkingsverband

Hieronder beschrijven we de basisondersteuning die op school wordt geboden. Voor de links naar de plannen verwijjzen we naar het tabblad Viviani/ Passend Onderwijs en meer specifiek het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband.

Viviani Passend Onderwijs (Link)

Basisondersteuning

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de leerling en de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is en wat de school nog kan.

Voor kinderen binnen onze basisschool die onvoldoende hebben aan de basisondersteuning onderzoeken we wat nodig is om hen binnen onze eigen school te laten blijven met een passend aanbod. Met deze kinderen stellen wij een OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan) op. Het gaat om kinderen die

  • Na de basisschool uitstromen naar Praktijkonderwijs
  • Een arrangement krijgen vanuit de middelen voor zware ondersteuning van het samenwerkingsverband
  • Zeer waarschijnlijk gaan uitstromen naar gespecialiseerd onderwijs

We brengen samen zo goed mogelijk in kaart waar de sterke kanten van het kind liggen en wat het kind belemmert in zijn ontwikkeling. We stellen vast wat het kind kan en wat het nog moet leren en hoe dat georganiseerd wordt binnen de eigen school. Er wordt een passend plan geschreven bij de ondersteuningsbehoeften van het kind.

De intern begeleider van onze school speelt hierbij een belangrijke rol en vanuit Viviani kijkt een medewerker van het bovenschools ondersteuningsteam mee. Ouders tekenen voor instemming met het deel waarin beschreven staat hoe het plan uitgevoerd gaat worden. In tussentijdse gesprekken met de leerling, ouder(s) en andere betrokkenen, kan het plan worden bijgesteld. Deze evaluatie vindt minimaal twee keer per jaar plaats.

Zorgstructuur

Elke leerling in beeld

We werken met het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Daarin staan alle gegevens van de kinderen, hun toetsresultaten, gesprekken met ouders en gegevens die invloed kunnen hebben op het functioneren van het kind, zoals gezondheid en belangrijke gebeurtenissen. Via het ouderportaal kunnen de ouders een deel van die gegevens bekijken en controleren.

Doelgericht werken en toetsen

Onze school gebruikt de methode onafhankelijke toetsen van Cito Leerling in Beeld om de kinderen te toetsen op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat. Deze toetsen nemen we twee keer per jaar af (januari en juni). Veel vaker wordt er getoetst met methode afhankelijke toetsen. Die geven de leerkracht een beeld of de doelen zijn behaald die in de voorgaande periode zijn gesteld.
Op sociaal emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van de methode Cito Leerling in beeld. De gegevens geven ons een goed beeld van het functioneren van het kind op sociaal emotioneel gebied en de mate van ervaren veiligheid op school.
Aan de hand van het totaal aan gegevens en analyses wordt het onderwijsaanbod en de bijbehorende doelen gepland.  

Kleuterobservatiesysteem

Wij volgen de ontwikkeling van onze kleuters ook cyclisch. Hiervoor maken we gebruik van het Kleuterobservatiesysteem BOSOS.

Aanbod  voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

Het (extra) aanbod voor de Plusleerlingen wordt gestructureerd aangeboden binnen de eigen groep, door gebruik te maken van Levelwerkboxen. Dit aanbod is nodig om deze doelgroep te voorzien van uitdagend aanbod naast de reguliere lesstof. De leerkrachtondersteuner begeleidt deze groep leerlingen op vaste momenten in de week.